PICTUREIT

En gründerhistorie

Team pictureit

Solgunn og Petter - günderne bak Pictureit.no

Starten

Senhøsten 2014 satt jeg og Solgunn ved kjøkkenbordet og snakket om jobb, da vi etterhvert kom inn på temaet "hva skal til for å starte vår egen nettbutikk"?

Etter vi hadde snakket litt om dette, hadde vi en oversikt over det vi har og det vi kan og det vi ikke har og det vi ikke kan. Dette ble da grunnlaget for å spinne videre på en mulig løsning på disse utfordringene.

Det vi følte vi hadde god nok kontroll på var markedsføring, design og netthandel. Det vi ikke hadde kontroll på var logistikk, lager og innkjøp.

I tillegg hadde vi en stor utfordring med at vi ikke hadde penger.

Løsningen kom ganske kjapt fra Solgunn, som hadde lest ( og leser enda ) i flere boligmagasiner at posters var noe som stadig ble mer populært.

Posters er noe vi selv kunne designe og selge i en nettbutikk, det var en spennende idé. Etter å ha diskutert videre en stund til, hadde vi landet navn og domene på nettbutikken vår - Pictureit.no.

Dagen etterpå hadde vi også logoen vår på plass.

Motivasjonen for å starte Pictureit, var ikke egentlig at vi skulle ha en nettbutikk som vi kunne leve av - det var heller å ha en egen plattform som vi kunne bruke til å lære mer om netthandel og markedsføring.



Lansering

I februar 2015 var alt klart til å lansere Pictureit - vi aktiverte det vi hadde av nettside og produkter og begynte forsiktig å markedsføre butikken vår på Facebook og Instagram.

Den første halvannen måneden var det mye prøving og feiling og vi hadde ikke begynt å bruke penger på markedsføring enda.

De første produktene vi solgte i nettbutikken var posters med bilde av hunden vår på.

Tanken var at søtheten til hunden vår sammen med kule tekster ville selge som bare det - det var en massiv feilvurdering.

Til dags dato har vi kun solgt 3 av disse posterne, ikke mye å bygge en netthandel på.

Gjennombruddet

Helt tilfeldig hadde Solgunn fått ideen om å lage en poster med dialektuttrykk på. "Hva om vi lager en poster med beskrivele av dialektuttrykket "Se det" på?"

Da denne posteren ble lagt ut gikk det ikke lange stunden før vi hadde solgt den første posteren. Da vi så dette var det bare å hive seg rundt å designe opp flere posters med dialektuttrykk.

Risiko

I august 2015 valgte Solgunn å si opp sin faste jobb for å kunne jobbe 100% med Picturiet. På det tidspunktet hadde vi omsatt for 200,000,-. Ikke en veldig betryggende sum å si opp jobben sin for, men vi trodde så mye på prosjektet at vi visste at vi bare hadde angret oss om vi ikke hadde tatt det valget.

Resultat

Etter en god høst med et julesalg som leverte mer enn vi kunne se for oss, landet 2015 på en omsetning på 950,000,-


Vekstår - 2016

Da vi så hva vi klarte å skape av omsetning i 2015 ble vi helt fyr og flamme for å bygge Pictureit videre.

Vi er ikke veldig glad i å sette oss mål og veldig konkrete planer, så vi hadde ikke noe omsetningsmål for 2016, målet var bare å øke omsetning mot fjoråret - og å ha det morsomt på veien.

Ved å låse seg for mye til et mål og et budsjett risikerer man å miste muligheter man ellers vil få viss man velger en mer flytende tilnærming.

Hvordan skape vekst?

Til å begynne med hadde vi veldig lite penger å bruke på markedsføring, men i løpet av 2015 klarte vi å skape en god nok omsetning til at vi kunne reinvestere alt vi tjente på markedsføring.

Dette var noe som umiddelbart løftet omsetningen og bidro til økt topplinje.

En annen viktig erfaring var at vi hele tiden måtte utvide produktutvalget vårt - det ville ikke vært mulig å øke omsetningen så mye som vi gjorde i 2016 om vi hadde fortatt å selge dialektposters alene.

Mer definerte roller

I starten jobbet jeg og Solgunn med mange av de samme tingene - design av produkter, markedsføring og forhandlerhenvendelser.

En slik flytende rollefordeling er ikke optimal, og det ikke gunstig for et god samarbeid.